Очевидното желание на несъстоялия се шеф на ДАНС да се върне в Народното събрание ще постави под изпитание и парламентаризма у нас
Очевидно Делян Пеевски, ДПС и БСП не са си взели поука от събитията през последните дни и са на път да хвърлят държавата и парламента в юридически хаос заради желанието на несъстоялия се шеф на ДАНС да се върне в парламента като депутат.
След безпрецедентно масови протести в цялата страна в събота следобед Делян Пеевски обяви, че е готов да приеме решение на Народното събрание, с което да се отмени решението за избора му начело на ДАНС. "За мен властта не е самоцел. Неслучайно още не съм подписал акта за встъпване в длъжност", заяви той в отвореното си писмо. От внимателната му формулировка се разбра, че Пеевски очаква да се върне на мястото си в парламента. То обаче се пази само на депутати, които са станали министри.
За да изглеждат нещата още по-сигурни, вече бе обявено, че Пеевски е подал оставка като депутат, но тя все още не била гласувана. На практика така излиза, че той е едновременно народен представител и председател на ДАНС. Опитът да се твърди, че не е подписал акт за встъпване в длъжност и следователно изобщо не е бил шеф на агенцията, е твърде нескопосан. Пеевски бе избран с решение на парламента и положи клетва като председател на ДАНС. Освен това още в петък той се включи в "работно съвещание" с главния прокурор Сотир Цацаров и вътрешния министър Цветлин Йовчев.
Проблемът беше създаден още в събота, след като премиерът Пламен Орешарски обяви чрез правителствения пресцентър, че "приема заявлението на г-н Делян Пеевски да се оттегли от поста председател на ДАНС, което бе съгласувано с мен и ръководителите на политическите партии БСП и ДПС г-н Сергей Станишев и г-н Лютви Местан, като проява на отговорност и зрялост в създалата се ситуация". Той получил "уверение на ръководителите на парламентарните групи, които подкрепят правителството, че ще инициират отмяна на решението на парламента за председател на ДАНС".
Още тук започна забъркването на поредната юридическа каша около явно безценното за управляващото мнозинство лице. Не е ясно в какво качество Орешарски приема заявление за оттегляне на Пеевски, който е избран за шеф на ДАНС от парламента, а не от МС. В петък премиерът се дистанцираше от процедурата и обясняваше, че той само предлага, а пък Народното събрание избира и поема отговорност. Втората въпросителна е защо ако Пеевски информира Орешарски, защото правителството го предлага на парламента, то не Орешарски, а депутатите от ДПС и БСП трябва да "инициират отмяна на решението".
Юридическата драма се задълбочи и след като самият Делян Пеевски обяви публично решението си да не бъде председател на ДАНС. Той обяви, че е готов да напусне поста, ако Народното събрание приеме решение за отмяна на избора му. "Приех да изпълнявам отговорностите на председател на ДАНС в името на гражданите, обществото, държавата. Пак в тяхно име съм готов да приема Решение на 42-рото народно събрание, с което да се отмени решението за избирането ми. Този акт е израз на общата отговорност - моята, на премиера Пламен Орешарски и на председателите на БСП и ДПС г-н Сергей Станишев и г-н Лютви Местан", заяви в отворено писмо Пеевски и с това даде да се разбере, че ще иска да се върне отново като депутат.
Според чл. 72 от конституцията пълномощията на народния представител се прекратяват предсрочно в няколко хипотези: смърт, влизане в сила на присъда, установяване на неизбираемост или несъвместимост и подаване на оставка пред Народното събрание. При присъда и оставка прекратяването става с решение на парламента. Именно този вариант ще използват Пеевски и поддържащите го депутати, за да го върнат в Народното събрание. Те ще твърдят, че е задължително той да подаде оставка, тя да бъде гласувана и чак тогава той губи статута си на депутат. И тъй като няма още гласуване, то значи Пеевски продължава да бъде депутат.
Това обаче е само едната теза, в която според юристи има много пробойни. Ако се приеме това тълкуване, това означава че може дни, седмици и месеци наред парламентът да не гласува дадена оставка на лице, което примерно заема председателския пост в ДАНС. Така той ще се води едновременно депутат и шеф на агенцията. Тогава обаче той няма да бъде нито едно от двете, а пък неговите актове ще могат да се оспорват като издадени от лице, което е в несъвместимост.
В случая на Пеевски има решение на Народното събрание, полагане на клетва и на практика пълно изпълнение на процеса по назначаване. Неслучайно и той влезе в сградата на ДАНС, в кабинет, ходи на работни срещи. Освен това има достатъчно юристи, които смятат, че след като всичко това се е случило, изобщо не се налага да се подава оставка и мандатът му в НС се счита за прекратен автоматично. И че Пеевски е само шеф на ДАНС.
И тук се стига да няколко скандални момента. Ако се приеме, че Пеевски е все още депутат, тогава той не може да бъде освободен като председател на ДАНС, защото просто в такъв случай още не е станал такъв. Не може да се освободи някой от пост, който по закон още не е заел.
Ако пък се тръгне да се обявява несъвместимостта му като депутат и шеф на ДАНС едновременно, това по конституция трябва да стане с искане на точно определени институции до Конституционния съд.
Ако пък се приеме, че не е депутат, а само шеф на ДАНС, тогава той няма право по конституция и закон да се върне в парламента.
Преди да бъде избран Пеевски за шеф на ДАНС, депутатите от БСП и ДПС промениха закона за агенцията поне в два текста само и единствено заради него. Първо, намалиха юридическия стаж, който се изисква за заемане на поста от 10 на 8 години. На практика Пеевски има само 5 месеца такъв стаж като следовател и още няколко месеца се е водил адвокат със седалище в Благоевград, но с други закони бе направено така, че за юридически стаж да се брои и времето като зам.-министър и депутат например.
През годините бяха направени и промени в Закона за съдебната власт, които отново обслужиха Пеевски. Например, че ако си магистрат, а после станеш зам.-министър, да можеш пак да се връщаш автоматично като магистрат. Такава опция има и ако станеш депутат. Пеевски се е възползвал и се е връщал за по няколко дни и месеца и от двете - и от зам.-министър, и от депутат. С промените сега в закона за ДАНС пак бе променен съдебният закон и бе добавено, че и ако магистрат стане шеф на ДАНС, после може да се върне като магистрат. Така ако сега Пеевски не успее да се върне като депутат, ще може да се върне като следовател в столичното следствие и Висшият съдебен съвет е длъжен да гласува. После той може дори да стане прокурор, че и зам. главен прокурор например.
След безпрецедентно масови протести в цялата страна в събота следобед Делян Пеевски обяви, че е готов да приеме решение на Народното събрание, с което да се отмени решението за избора му начело на ДАНС. "За мен властта не е самоцел. Неслучайно още не съм подписал акта за встъпване в длъжност", заяви той в отвореното си писмо. От внимателната му формулировка се разбра, че Пеевски очаква да се върне на мястото си в парламента. То обаче се пази само на депутати, които са станали министри.
За да изглеждат нещата още по-сигурни, вече бе обявено, че Пеевски е подал оставка като депутат, но тя все още не била гласувана. На практика така излиза, че той е едновременно народен представител и председател на ДАНС. Опитът да се твърди, че не е подписал акт за встъпване в длъжност и следователно изобщо не е бил шеф на агенцията, е твърде нескопосан. Пеевски бе избран с решение на парламента и положи клетва като председател на ДАНС. Освен това още в петък той се включи в "работно съвещание" с главния прокурор Сотир Цацаров и вътрешния министър Цветлин Йовчев.
Проблемът беше създаден още в събота, след като премиерът Пламен Орешарски обяви чрез правителствения пресцентър, че "приема заявлението на г-н Делян Пеевски да се оттегли от поста председател на ДАНС, което бе съгласувано с мен и ръководителите на политическите партии БСП и ДПС г-н Сергей Станишев и г-н Лютви Местан, като проява на отговорност и зрялост в създалата се ситуация". Той получил "уверение на ръководителите на парламентарните групи, които подкрепят правителството, че ще инициират отмяна на решението на парламента за председател на ДАНС".
Още тук започна забъркването на поредната юридическа каша около явно безценното за управляващото мнозинство лице. Не е ясно в какво качество Орешарски приема заявление за оттегляне на Пеевски, който е избран за шеф на ДАНС от парламента, а не от МС. В петък премиерът се дистанцираше от процедурата и обясняваше, че той само предлага, а пък Народното събрание избира и поема отговорност. Втората въпросителна е защо ако Пеевски информира Орешарски, защото правителството го предлага на парламента, то не Орешарски, а депутатите от ДПС и БСП трябва да "инициират отмяна на решението".
Юридическата драма се задълбочи и след като самият Делян Пеевски обяви публично решението си да не бъде председател на ДАНС. Той обяви, че е готов да напусне поста, ако Народното събрание приеме решение за отмяна на избора му. "Приех да изпълнявам отговорностите на председател на ДАНС в името на гражданите, обществото, държавата. Пак в тяхно име съм готов да приема Решение на 42-рото народно събрание, с което да се отмени решението за избирането ми. Този акт е израз на общата отговорност - моята, на премиера Пламен Орешарски и на председателите на БСП и ДПС г-н Сергей Станишев и г-н Лютви Местан", заяви в отворено писмо Пеевски и с това даде да се разбере, че ще иска да се върне отново като депутат.
Според чл. 72 от конституцията пълномощията на народния представител се прекратяват предсрочно в няколко хипотези: смърт, влизане в сила на присъда, установяване на неизбираемост или несъвместимост и подаване на оставка пред Народното събрание. При присъда и оставка прекратяването става с решение на парламента. Именно този вариант ще използват Пеевски и поддържащите го депутати, за да го върнат в Народното събрание. Те ще твърдят, че е задължително той да подаде оставка, тя да бъде гласувана и чак тогава той губи статута си на депутат. И тъй като няма още гласуване, то значи Пеевски продължава да бъде депутат.
Това обаче е само едната теза, в която според юристи има много пробойни. Ако се приеме това тълкуване, това означава че може дни, седмици и месеци наред парламентът да не гласува дадена оставка на лице, което примерно заема председателския пост в ДАНС. Така той ще се води едновременно депутат и шеф на агенцията. Тогава обаче той няма да бъде нито едно от двете, а пък неговите актове ще могат да се оспорват като издадени от лице, което е в несъвместимост.
В случая на Пеевски има решение на Народното събрание, полагане на клетва и на практика пълно изпълнение на процеса по назначаване. Неслучайно и той влезе в сградата на ДАНС, в кабинет, ходи на работни срещи. Освен това има достатъчно юристи, които смятат, че след като всичко това се е случило, изобщо не се налага да се подава оставка и мандатът му в НС се счита за прекратен автоматично. И че Пеевски е само шеф на ДАНС.
И тук се стига да няколко скандални момента. Ако се приеме, че Пеевски е все още депутат, тогава той не може да бъде освободен като председател на ДАНС, защото просто в такъв случай още не е станал такъв. Не може да се освободи някой от пост, който по закон още не е заел.
Ако пък се тръгне да се обявява несъвместимостта му като депутат и шеф на ДАНС едновременно, това по конституция трябва да стане с искане на точно определени институции до Конституционния съд.
Ако пък се приеме, че не е депутат, а само шеф на ДАНС, тогава той няма право по конституция и закон да се върне в парламента.
Преди да бъде избран Пеевски за шеф на ДАНС, депутатите от БСП и ДПС промениха закона за агенцията поне в два текста само и единствено заради него. Първо, намалиха юридическия стаж, който се изисква за заемане на поста от 10 на 8 години. На практика Пеевски има само 5 месеца такъв стаж като следовател и още няколко месеца се е водил адвокат със седалище в Благоевград, но с други закони бе направено така, че за юридически стаж да се брои и времето като зам.-министър и депутат например.
През годините бяха направени и промени в Закона за съдебната власт, които отново обслужиха Пеевски. Например, че ако си магистрат, а после станеш зам.-министър, да можеш пак да се връщаш автоматично като магистрат. Такава опция има и ако станеш депутат. Пеевски се е възползвал и се е връщал за по няколко дни и месеца и от двете - и от зам.-министър, и от депутат. С промените сега в закона за ДАНС пак бе променен съдебният закон и бе добавено, че и ако магистрат стане шеф на ДАНС, после може да се върне като магистрат. Така ако сега Пеевски не успее да се върне като депутат, ще може да се върне като следовател в столичното следствие и Висшият съдебен съвет е длъжен да гласува. После той може дори да стане прокурор, че и зам. главен прокурор например.
Екип на "Сега"
0 коментара:
Публикуване на коментар