Затвор до живот за кражба на релси

понеделник, 20 януари 2014 г.

Share this history on :
Чашата на търпение срещу крадците преля. Транспортното министерство иска солени наказания за кражба на релси. Да се приравнят на терористичен акт, настояват шефът на ведомството Данаил Папазов и екипът му. Поводът е дерайлирал товарен влак заради отмъкнатите релси.
За кражба на релси да се лежи до живот, ако е причинена смърт. Драконовските мерки ще влязат в сила, ако депутатите одобрят предложението.
"Кражбата на елементи от железопътната инфраструктура да се смята за терористичен акт. Това предложение за промяна в Наказателния кодекс ще внесе още в понеделник транспортното министерство в правната комисия на парламента". Това заяви  генералният директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Милчо Ламбрев.
Ден по-рано министърът на транспорта Данаил Папазов в прав текст нарече кражбата на болтове на над 170 метра железен път край гара Яна "терористичен акт и опит за убийство". Заради свиването на релсите 7 от общо 16-те цистерни на товарна влакова композиция дерайлираха, а машинистите едва се спасиха от смърт. По щастлива случайност цистерните бяха празни, а не пълни с газ пропан-бутан.
Според сега действащия Наказателен кодекс наказанието за тероризъм е затвор от пет до петнадесет години, а когато е причинена смърт - с лишаване от свобода от петнадесет до тридесет години, доживотен затвор или доживотен затвор без замяна.
В проекта за нов Наказателен кодекс има цяла глава на тази тема. В нея се предвиждат различни наказания според провиненията. Например за задържане на заложник се предвижда затвор от три до осем години. При взрив на обществено място наказанието е лишаване от свобода от три до дванадесет години.
Ако има убити при терористичен акт, срокът се удължава от петнадесет до двадесет години или доживотен затвор. За заплаха за атентат на летище, самолет или кораб ще се дава затвор от две до десет години.
При завземането на обект и причиняване на смърт наказанието е затвор до двадесет години или до живот, предвиждат промените в Наказателния кодекс. За сформиране на терористична група или обучението й се предвижда лишаване от свобода от две до десет години. Това наказание може да отнасят и ромските дружинки, които крадат релсите. Затвор от 15 до 20 години или до живот пък очаква всеки, който причинява смърт в каквато и да е ситуация, ранил е орган на властта или на държавата. Също така, ако е причинил бедствие.
"Това е много стар проблем с жп инфраструктурата, водят се широки дискусии дори за това как трябва да се осъществява наказателното преследване", коментира вчера и главния секретар на МВР Светлозар Лазаров.
Ако кражбата на релси се приравни на терористичен акт, разследванията ще се поемат от агентите на Държавната агенция за национална сигурност, обясниха експерти.
 13 часа местиха локомотива, катастрофирал до гара Яна
 В петък вечерта двама машинисти оцеляха по чудо, след като композицията им се преобърна след гара Яна край столицата. Екшънът се разиграл за 10 секунди, а единствено бързата им реакция ги спазила от сигурна смърт под тоновете желязо. Точно в 22.40 ч в петъчната вечер композицията със седем вагона потегля от гара Яна в посока Мусачево край София. Връща се от Кремиковци, където ден по-рано е разтоварил пропан-бутан. В 22.46 машинистите подават сигнал за катастрофата. Разследващите установяват на място, че има откраднати 200 м релси и болтове. Именно заради наглата кражба, композицията се е преобърнала.

Освен многото багери и тежки машини на терена край гара Яна се появиха и мургави предприемачи.
"Събирам бакър. После го връщам у пункта и взимам 3 лева на кило. Това е. Обаче работата е сложна. Не е просто ей така", обясни тънкостите на занаята си жената пред екипа на "Стандарт". Тя бе категорична, че всеки ден ще обикаля в района с надеждата, че ще попадне на железа. "Бедни сме. Никой, како, не ме наема на работа", нареждаше, без да се свени, жената.
Друг мъж по това време влачеше на гръб няколко събрани дървета.
Според експерти няма как в кражбата да не е имало замесен вътрешен човек, който да е казал разписанието на влаковете, както и това, че вагоните ще са празни.
 Дават по 35 ст. на черно за кило
 Най-много по 35 стотинки за кило крадена релса биха получили ромите крадци.  Нормалната цена за масивно черно желязо варира между 40 и 45 стотинки за килограм. Понеже ставало дума очевидно за крадено желязо, ромите биха получили между 30 и 35 стотинки.
Заради намаления обем предавани метали на вторични суровини, пунктовете не отказвали да приемат крадени метали. Понеже нямало как да фактурират по-нататък по веригата количествата, намалявали цената с по 30 процента, обясниха вчера дилъри на метали.
"Ромите въобще не влизат в лицензираните складове. Обикновено предават метала в някоя забутана барака, където се мери. След това идва бус или закрит камион, който пренася метала до лицензирания пункт", обясниха търговци.

0 коментара:

Публикуване на коментар