Откупът за кола легален чрез детективски агенции

понеделник, 17 март 2014 г.

Share this history on :
Плащането на откуп за краден автомобил вече става легално през детективска агенция. Поне 4-5 фирми, които предлагат разкриване на изневери, издирване на длъжници, скрито наблюдение и охрана, вече връщат и задигнати коли. Услугата се оформя с договор и струва 10-15% от пазарната стойност на изчезналото возило, пише в. "Монитор".
Ако автомобилът бъде намерен, по-голямата част от тази сума отива за крадеца, а останалата прибират детективите за посредничеството. Така върху всеки откуп се плаща данък печалба и се внася ДДС, а сделките са законно изрядни. Тази нова тенденция е една от причините за ръста от 13% в кражбите на коли в София за 2013 г.,защото така се стимулира бизнесът с връщане на крадени коли срещу заплащане, обясниха разследващи от сектор „Престъпления, свързани с МПС".
Част от посредническите фирми работят с бивши служители от звената по сигурност на застрахователните компании, които вече предоставят услугите си на детективските агенции. Парадоксалното в случая е, че почти всички клиенти на издирвачите са бившите им работодатели - застрахователите. Компаниите предпочитали за скъпите модели с „Каско", които се крадат, да платят откуп и да върнат колата, отколкото да изплатят цялата премия на потърпевшите си клиенти, която може да надхвърли 100 000 лв.
Издирвачите, които преди са работели за застрахователите, са хора с авторитет и контакти в престъпните среди и могат да разберат коя кола при кой крадец е обясниха запознати с този вид бизнес. Репортер на „Монитор", представящ се за жертва на автокрадци, потърси услугите на една от детективските агенции, която предлага издирване на откраднати вещи и предмети.
„От кой квартал на София е изчезнала колата и каква марка е", бяха първите въпроси на служителя от фирмата. За издирвачите кварталът е важен, защото знаят кои крадци в кои райони действат и по този начин се ориентират дали имат контакти с въпросната група. След това детективът се поинтересува дали автомобилът е среден клас или цената му е над 50 000 лв. Ако колата е скъпа, има шанс да бъде върната, но по-евтините, които вече са направили 10 години, вече се крадат за части.
„Издирването ще отнеме 2-3 дни, като ще ви струва 2000 лева. Доста коли сме намерили, но нека да не разговаряме по телефона, а като се срещнем лично, ще ви обясним подробности", обясниха още от фирмата. „Ако всяка година в столицата се крадат 1700 автомобила, 600 от тях са висок клас. От тези 600 автомобила - 325 са върнати", обяви преди време директорът на столичната полиция Ивайло Спиридонов.
Практиката е, когато за автомобила бъде платен откуп, той да бъде изоставен на аварийни светлини. „Може да го спрат в някоя тясна еднопосочна уличка, така че да запушат движението, или да го оставят на Околовръстното шосе да мига на аварийни светлини. Такава кола буди подозрение и патрулите спират до нея, за да я проверят и става ясно, че е била открадната", коментираха разследващи.
Най-новият хит сред столичните джамбази са кражбите на японската марка джипове Инфинити. От около 10 дни има средно по две задигнати инфинита на нощ, като рекордът е 5, сочат данните на МВР. Предполага се, че има търсене за тях на черния пазар, а някои от добрите автокрадци се е сдобил с техника за запалването им. Наред с тях продължават да се задигат моделите Х5 и Х6 на БМВ, аудита, мерцедеси и фолксвагени, предимно след 2007 година.
По данни на разследващи една група се занимава с кражбата на колата, друга вече организира износа на автомобила зад граница. Обикновено преди да бъде изкарано возилото, му се набиват нови номера на рама и двигател и се осигуряват документи. С осигуряването на талоните се занимава трето звено от престъпния контингент. През годините е имало случаи на коли, които са натоварени на кораб през пристанище Варна за бившите съветски републики. Това е ставало след договорка с капитана, без колата да фигурира в товарителницата и в дневниците. Разследващи са засичали случаи на трафик и към Камбоджа, където било изкарано БМВ Х5 преди време.
Освен към Арабския свят и бившите съветски републики автомобили, задигнати у нас, са изнасяни и за страни в Африка. Задигането на части от автомобили като навигации, волани с въздушни възглавници, парктроници и дори цели брони и фарове се поръчва от автоморги. Те плащат на групи апаши, които да обикалят нощно време и да ги снабдяват със скъпоструващите детайли. След това потърпевшите отиват и си ги купуват втора ръка именно от моргите, които са платили за кражбата, обясниха разследващи.
С подобен род престъпления не се занимават само роми или тийнейджъри, както се смяташе дълги години. Свалянето на детайли го правят и доста автокрадци на по-ниско ниво, които могат да разбият ключалката на колата, но не разполагат с техниката за запалването й. „Когато в моргата дойде клиент и търси навигация за БМВ например, ако аз я нямам, звъня на перничани или на друга група, занимаваща се с кражби, и до 4 часа навигацията ми е доставена", коментира пред „Монитор" служител от автоморга.
Един от най-известните играчи, който от години снабдяваше с техника крадците и самият той участваше в кражби - Митко Турчина, е отворил автоморга за скъпи коли заедно със свой авер, известен с прякорите Дървото и Дарвина. Тя се намира в района на кв. „Илиянци" и в нея влизат части от крадени автомобили, които обаче се разфасоват на друго място. Преди години Турчина беше посредник при откупите на автомобили. След това започна да купува техника за запалването им от специалисти по морето и да я препродава на софийските крадци. Според разследващи в някои от случаите, когато апаши набележат даден автомобил, за който нямат нужните устройства, викат него. Той е засичан да действа по тази схема по морето.
Коридорът за изкарване на автомобил през границата струва около 600 лева. Толкова вземат служителите, за да си затворят очите и да не проверят на излизане от страната последен модел БМВ Х5 например. Това сочат оперативните данни на агенти от дирекция „Вътрешна сигурност". Освен граничарите униформеният състав е другото уязвимо звено при кражбите. Част от най-добрите крадци, които в София са около десетина, си плащат на патрулите по 300 лв. на човек, за да не ги спрат при случайна проверка с луксозния краден автомобил.
Въпреки че обикновено разполагат и със станции на полицейските честоти, апашите предпочитат да бъдат уведомявани за местоположението на патрулите, защото, когато не си говорят по станцията, не знаят къде се намират. В миналото някои униформени са имали и твърди тарифи – 3000 лв., за да пуснат крадена кола, която спрат на улицата, и 1000 лв., за да не задържат крадеца в нея. Ако той има съучастник и той трябва да даде 1000 лв., ако иска да си тръгне сух. Тъй като апашите нямали такива суми в себе си, се налагало гаджетата им да ходят да събират парите и да ги носят.
Когато пък даден крадец бъде закован на място в колата и арестът бъде извършен от съвестни полицаи, крадецът също не вижда килията отвътре за дълго. При един от последните случаи апаш, закован с железни доказателства, е бил освободен срещу 500 лв. гаранция.

0 коментара:

Публикуване на коментар